Na co přihlédnout při výběru obchodu k propagaci
Napsal: úte 13. bře 2012 13:09:37
Vzhledem k tomu, že jsem tento rok musel vyměnit několik větších affiliate eshopů které propaguji za jiné. Rád bych dal kolektivní pomocí dohromady pár bodů které pomohou při výběru, udržení i třeba včasné změny propagovaného obchodu. Cíl je nejen maximalizovat zisky, ale i co nejvíce uspokojovat potencionální kupce/návštěvníky webu a v neposlední řadě minimalizovat nečekané výkyvy ve výdělcích.
Problém který mě donutil k tomuto kroku byl v jednom případě postupný úbytek zisků z affilu až na cca ¼ při stejné návštěvnosti ve stejném ročním období a v druhém případě nekorektní přístup k partnerům (neustále změny podmínek a nekomunikace ze strany podpory)
Jméno/značka obchodu – eshopy které budují svou značku nejen online (banery, PR články, soutěže) ale i offline (časopisy, televize, billboardy) se dostávají do podvědomí zákazníků což může pomoci i affiliate partnerům takto ovlivněné návštěvníky konvertovat v zákazníky. Samozřejmě záleží i na dalších faktorech jako je sortiment, cenová hladina, přístupnost obchodu atd.
Nabídka/sortiment obchodu – Čím větší možnost si má zákazník vybrat tím samozřejmě lépe (může nakoupit více zboží a ušetřit poštovné), ale nezapomenout na přehlednost obchodu. Na druhou stranu pokud potencionální zákazníky nasměrujete až příliš obecně, je možné že se v množství sortimentu ztratí a raději nákup odloží – tam by měl být affil web správně vytvořen a uživatelům naznačit které produkty si mají vybrat (člověk který se v sortimentu neorientuje si rád nechá poradit / doporučit což je krok který by měl dobrý affilweb dělat:)
Prodejní akce a snaha přesvědčit návštěvníky k registraci – Další krok který může pomoci zvýšení konverzí. Avšak pozor Pokud se eshop návštěvníkům příliš podbízí, je otázka co se bude dít za rok/dva. Obchody které mermocí tlačí návštěvníky k registraci či nabízí nejrůznější cashbacky, nadměrné slevy bych nedoporučil ke stálé/dlouhodobé propagaci (z mého pohledu tam s postupem času upadají zisky). Je vhodné je využít například ve špičce sezóny či při nějaké zajímavé akci. Ale pozor, někde na produkty v akci dostanete menší provizi, takže když dá eshop všechny produkty do akce, tak máte ze všech produktů menší provizi.
Já se u jednoho takového obchodu spálil, ale připadá mi divné že by to bylo snahou nutit návštěvníky k registraci (prvnímu nákupu zboží v akci se slevou:). Otázka je zda tam nebyla snaha obchodu affiliate partnerům minimalizovat provizi a tím si zvýšit zisky.
Obchodní podmínky a možnosti affiliate programu – Tady se přiznám že z počátku na podmínky přihlížím jen okrajově. Pokud se registruji do nějakého affilu, tak mě zajímá jak bude konvertovat. Detaily obchodních podmínek nechce podceňovat, ale mě prvotně zajímá zisk. Pokud eshopu prodávám, není problém se ozvat a požádat o nadstandardní podmínky, další reklamní prvky a podobně (zde se pak ukáže zda o vás má eshop opravdu zájem).
Výkyvy či pokles provizí/zisků – Nepodceňovat postupný úpadek prodejů a zisků. To je bod který jsem dost podceňoval, hlavní problém je že každé zboží má sezónu jindy. Když však srovnám statistiky jednoho velkého eshopu který jsem rád propagoval (a myslel že to bude fungovat pořád:) tak zjišťuji že se stejnou nebo spíše větší návštěvností mám za únor proti minulému roku pouze ¼ výdělek – když se detailněji podívám do statistik tak zjišťuji že to od podzimu dost upadá a před vánoci nevidím očekávanou špičku (něco tu nehraje a pro mne už tento affil přestává být zajímavý:)
Neustále sledovat konkurenční eshopy – Pokud vlastníte affil web není dobré usnout na vavřínech s tím že jste našli dobrý eshop k propagaci který vám vydrží několik let. Co je dnes nemusí být za rok. Takže sledovat sortiment, ceny, akce jak vámi propagovaného eshopu tak především konkurence. Web máte abyste konvertovaly návštěvníky v zákazníky a pokud je propagovaný obchod drahý nebo nemá sortiment, není důvod proč mu dělat reklamu jen kvůli tomu že má hezký webdesign;)
Nebát se zkoušet propagovat jiné obchody – Jak už bylo zmíněno, nejjednodušší je udělat web, nasadit reklamu, seo registrace:D a nechat ho ležet. Zde doporučuji obezřetnost a v případě že máte vybudovanou rozumnou návštěvnost tak se nebát s ní experimentovat, zkoušet trafik posílat kam vás napadne. Někdy třeba trošku upravit web (zacílení). Nezapomenout že affiliate ve většině případů funguje přes cookies, takže provize se mohou začít (ne)objevovat postupně. V některých případech vás však může nárůst konverze překvapit.
Zkusit zákaznickou podporu – Pokud máte produktový web a nejste si v něčem jistí, zkuste kontaktovat zákaznickou podporu (mail, chat, telefon) daného prodejce a zkuste si nechat poradit – ne s affilwebem ale třeba s výběrem produktu (informace byste měli sbírat jinde, ale možná se něco zajímavého dozvíte, nebo zjistíte že vám nutí prodej přes telefonní linku:)
Zkusit funkčnost – V případě podezření že affil systém zlobí, tak se nebát zkusit vygenerovat nějaký prodej. Po provedení buď ohlásit a nechat smazat nebo si zboží prostě koupit (doporučuji netestovat z vlastní ip/adresy).
Ostatní pomůcky – Při výběru affilu přihlédnout i na další propagaci firmy (facebook, heureka, články(ne jen na jejich vlastní pr), reklamní materiály), ale i vlastní schopnosti (tvorba webu, ppc, facebook, mailing atd.)
Affiliate je pro inzerenta levná reklama, neměl by ji však zneužívat ale využívat. Neměl by se bát vyzvat v případě zajímavé akce vyzvat partnery k propagaci (všeho moc škodí, při mailingu každý měsíc pak vše ignoruji). Dávat jim tipy na produkty do budoucna. Mě jako affilákovi moc nepomůže když mi sdělí, že tento produkt je nejprodávanější – nejkonkurenčnější, to si umím najít sám. Mne zajímá že eshop bude uvádět nové zboží do prodeje, které s předstihem mohu zpropagovat mnohem líp než produkty s ohromnou konkurencí.
Tento text byl sepsán především z důvodů nedostatku u nás dostupných informací o affiliate marketingu a z mého pohledu u některých obchodů ne příliš korektního přístupu ke svým provizním partnerům. Takže pokud k tomu někdo máte nějaký připomínky nebo spíše další body k přidání, budu moc rád za rozšíření obsahu (případně jeho úpravy do stravitelnější podoby). Původně to měl být jen ul-li seznam, ale měl jsem potřebu to komentovat tak se to trošku rozrostlo. Text by měl stejně jako toto fórum přispět ke zlepšení úrovně affiliate marketingu v ČR.
Jedná se pouze o několik myšlenek které mne napadly, bodů podle kterých se řídit je ohromné množství, takže budu rád za každý smysluplný příspěvek.
Text je průběžně upravován a doplňován...
Problém který mě donutil k tomuto kroku byl v jednom případě postupný úbytek zisků z affilu až na cca ¼ při stejné návštěvnosti ve stejném ročním období a v druhém případě nekorektní přístup k partnerům (neustále změny podmínek a nekomunikace ze strany podpory)
Jméno/značka obchodu – eshopy které budují svou značku nejen online (banery, PR články, soutěže) ale i offline (časopisy, televize, billboardy) se dostávají do podvědomí zákazníků což může pomoci i affiliate partnerům takto ovlivněné návštěvníky konvertovat v zákazníky. Samozřejmě záleží i na dalších faktorech jako je sortiment, cenová hladina, přístupnost obchodu atd.
Nabídka/sortiment obchodu – Čím větší možnost si má zákazník vybrat tím samozřejmě lépe (může nakoupit více zboží a ušetřit poštovné), ale nezapomenout na přehlednost obchodu. Na druhou stranu pokud potencionální zákazníky nasměrujete až příliš obecně, je možné že se v množství sortimentu ztratí a raději nákup odloží – tam by měl být affil web správně vytvořen a uživatelům naznačit které produkty si mají vybrat (člověk který se v sortimentu neorientuje si rád nechá poradit / doporučit což je krok který by měl dobrý affilweb dělat:)
Prodejní akce a snaha přesvědčit návštěvníky k registraci – Další krok který může pomoci zvýšení konverzí. Avšak pozor Pokud se eshop návštěvníkům příliš podbízí, je otázka co se bude dít za rok/dva. Obchody které mermocí tlačí návštěvníky k registraci či nabízí nejrůznější cashbacky, nadměrné slevy bych nedoporučil ke stálé/dlouhodobé propagaci (z mého pohledu tam s postupem času upadají zisky). Je vhodné je využít například ve špičce sezóny či při nějaké zajímavé akci. Ale pozor, někde na produkty v akci dostanete menší provizi, takže když dá eshop všechny produkty do akce, tak máte ze všech produktů menší provizi.
Já se u jednoho takového obchodu spálil, ale připadá mi divné že by to bylo snahou nutit návštěvníky k registraci (prvnímu nákupu zboží v akci se slevou:). Otázka je zda tam nebyla snaha obchodu affiliate partnerům minimalizovat provizi a tím si zvýšit zisky.
Obchodní podmínky a možnosti affiliate programu – Tady se přiznám že z počátku na podmínky přihlížím jen okrajově. Pokud se registruji do nějakého affilu, tak mě zajímá jak bude konvertovat. Detaily obchodních podmínek nechce podceňovat, ale mě prvotně zajímá zisk. Pokud eshopu prodávám, není problém se ozvat a požádat o nadstandardní podmínky, další reklamní prvky a podobně (zde se pak ukáže zda o vás má eshop opravdu zájem).
Výkyvy či pokles provizí/zisků – Nepodceňovat postupný úpadek prodejů a zisků. To je bod který jsem dost podceňoval, hlavní problém je že každé zboží má sezónu jindy. Když však srovnám statistiky jednoho velkého eshopu který jsem rád propagoval (a myslel že to bude fungovat pořád:) tak zjišťuji že se stejnou nebo spíše větší návštěvností mám za únor proti minulému roku pouze ¼ výdělek – když se detailněji podívám do statistik tak zjišťuji že to od podzimu dost upadá a před vánoci nevidím očekávanou špičku (něco tu nehraje a pro mne už tento affil přestává být zajímavý:)
Neustále sledovat konkurenční eshopy – Pokud vlastníte affil web není dobré usnout na vavřínech s tím že jste našli dobrý eshop k propagaci který vám vydrží několik let. Co je dnes nemusí být za rok. Takže sledovat sortiment, ceny, akce jak vámi propagovaného eshopu tak především konkurence. Web máte abyste konvertovaly návštěvníky v zákazníky a pokud je propagovaný obchod drahý nebo nemá sortiment, není důvod proč mu dělat reklamu jen kvůli tomu že má hezký webdesign;)
Nebát se zkoušet propagovat jiné obchody – Jak už bylo zmíněno, nejjednodušší je udělat web, nasadit reklamu, seo registrace:D a nechat ho ležet. Zde doporučuji obezřetnost a v případě že máte vybudovanou rozumnou návštěvnost tak se nebát s ní experimentovat, zkoušet trafik posílat kam vás napadne. Někdy třeba trošku upravit web (zacílení). Nezapomenout že affiliate ve většině případů funguje přes cookies, takže provize se mohou začít (ne)objevovat postupně. V některých případech vás však může nárůst konverze překvapit.
Zkusit zákaznickou podporu – Pokud máte produktový web a nejste si v něčem jistí, zkuste kontaktovat zákaznickou podporu (mail, chat, telefon) daného prodejce a zkuste si nechat poradit – ne s affilwebem ale třeba s výběrem produktu (informace byste měli sbírat jinde, ale možná se něco zajímavého dozvíte, nebo zjistíte že vám nutí prodej přes telefonní linku:)
Zkusit funkčnost – V případě podezření že affil systém zlobí, tak se nebát zkusit vygenerovat nějaký prodej. Po provedení buď ohlásit a nechat smazat nebo si zboží prostě koupit (doporučuji netestovat z vlastní ip/adresy).
Ostatní pomůcky – Při výběru affilu přihlédnout i na další propagaci firmy (facebook, heureka, články(ne jen na jejich vlastní pr), reklamní materiály), ale i vlastní schopnosti (tvorba webu, ppc, facebook, mailing atd.)
Affiliate je pro inzerenta levná reklama, neměl by ji však zneužívat ale využívat. Neměl by se bát vyzvat v případě zajímavé akce vyzvat partnery k propagaci (všeho moc škodí, při mailingu každý měsíc pak vše ignoruji). Dávat jim tipy na produkty do budoucna. Mě jako affilákovi moc nepomůže když mi sdělí, že tento produkt je nejprodávanější – nejkonkurenčnější, to si umím najít sám. Mne zajímá že eshop bude uvádět nové zboží do prodeje, které s předstihem mohu zpropagovat mnohem líp než produkty s ohromnou konkurencí.
Tento text byl sepsán především z důvodů nedostatku u nás dostupných informací o affiliate marketingu a z mého pohledu u některých obchodů ne příliš korektního přístupu ke svým provizním partnerům. Takže pokud k tomu někdo máte nějaký připomínky nebo spíše další body k přidání, budu moc rád za rozšíření obsahu (případně jeho úpravy do stravitelnější podoby). Původně to měl být jen ul-li seznam, ale měl jsem potřebu to komentovat tak se to trošku rozrostlo. Text by měl stejně jako toto fórum přispět ke zlepšení úrovně affiliate marketingu v ČR.
Jedná se pouze o několik myšlenek které mne napadly, bodů podle kterých se řídit je ohromné množství, takže budu rád za každý smysluplný příspěvek.
Text je průběžně upravován a doplňován...